Bolaget AB vill stabilisera sin exponering mot valuta och minimera slagen som uppstår då kursen går upp och ner. De verkar inom en industri som gör det svårt för dem att ändra sina priser när valutan förändras. De har en stabil verksamhet och en god förmåga att prognosticera inköp och behov av valuta.
Genom att arbeta med hur mycket bolaget borde säkra; hur långt in i framtiden; och hur frekvent de borde säkra, skapas en strategi som ger stabilitet och förutsägbarhet. För den här typen av bolag är det en god idé att använda sig av en högre säkringsprocent och att man säkrar längre ut än budgetperioden sträcker sig, samt säkrar oftare än ett par gånger om året.
Resultatet blir att exponeringen rör sig långsammare än kursen samt att topparna och dalarna i kursen jämnas ut. Säkringsfrekvensen innebär att vi undviker koncentrationsrisk i säkringarna då inget enskilt säkringsbeslut är avgörande för resultatet samtidigt som strategin är administrativt enkel.
Bolaget kan med enkelhet sätta en budgetkurs och hålla sina priser då strategin har gett dem stabilitet och förutsägbarhet.
Företaget AB ändrar sin prissättning frekvent och har väldigt korta ledtider på sina ordrar, vilket gör att säkring av valutan blir svår. Dock spelar valutan stor roll för företaget, och att ta tillvara på bra möjligheter att växla kan göra stor skillnad.
Ledningen för Företaget AB har fullt upp med att driva företaget framåt, vilket innebär att de inte har tid att följa valutamarknaden och det händer att växelkursen springer ifrån dem åt ett eller annat håll.
Samarbetet mellan Företaget AB och deras account manager på Nord FS gör att Företag AB alltid har koll på viktiga datasläpp eller händelser som kan komma att påverka de valutapar som Företaget AB är exponerade mot. Deras account manager hjälper dem också att identifiera nivåer i växelkursen där det kan vara värt att växla. Ibland lägger Företaget AB in så kallade market orders vilket innebär att om dessa nivåer nås så genomförs en växling oavsett när på dygnet det sker.
Kombinationen av account managerns proaktivitet och market orders gör att Företaget AB minimerar risken att missa bra växlingstillfällen eller att kursen springer ifrån dem.